tirsdag den 30. august 2016

Hvem er Maya Emilie Brøgger Svane?

Af Xenia Yolanda Arlund Bentzen
Hun er en glad lyshåret pige med fregner, smilende blå øjne og et godt humør med sig i bagagen. Hun bruger hendes fritid på at gå i fitness, hun har tidligere dyrket gymnastik, og på at holde venskaberne ved lige.
Den 15 årige Maya Emilie Brøgger Svane er født og opvokset i Svendborg, den største by på Sydfyn. Der bor hun til hverdag sammen med hendes familie bestående af hendes forældre, Anette og Hans, hendes to ældre søskende, Cecilie og Andreas. Andreas har sukkersyge. De har også en kat som hedder Tiger, som hun med egne ord beskriver som værende større end den gennemsnitlige kat »men jeg er stolt af den«. Hendes mor er ledende sekretær på OUH Svendborg sygehus, og arbejder sommetider også i Nyborg. Hendes far arbejder i Bankdata. Både Mayas mor og far er børn, af forældre der er fraskilte. Det har betydet, at hun blandt andet ikke kender hendes farfar. Mayas mor er vokset op på Samsø alene med hendes mor, fordi faren forlod moderen til fordel en anden kvinde.
Maya boede i lejlighedskomplekset Femte Maj Plads, til hun var i en alder af 3 år. I dag bor hun blot få minutter væk fra Svendborg Gymnasium og HF. Der studerer hun på sit første år, på en naturvidenskabelig linje bestående af fysik, kemi og matematik. Før Maya startede på sin ungdomsuddannelse, gik hun i 9. klasse på Haahrs skole, og før dette gik hun på Vestre skole. Hun skiftede skole på grund af det faglige niveau. Skiftet fra Vestre til Haahrs skole var i starten lidt hårdt. Hun havde måttet flytte fra de mange venner, hun havde fået på den gamle skole. På trods af det fik hun hurtigt nye venner, og hun kendte i forvejen nogle gymnaster der gik på den nye skole.
I sin fritid sidder Maya ved kassen i en lokal is butik og hos Wendroff bageren. Ellers går hverdagen med skole, samvær med veninderne, og træning i fitness. Hun har ikke nogen fritidsaktivitet lige nu, men hun har tidligere gået til gymnastik i SG hallen i Svendborg. Det stoppede hun med efter ni år, selvom hun ellers var særligt glad for det. Der stiftede hun mange nye bekendtskaber, og mange af hendes bedste venner er også selv gymnaster.
Mayas veninder beskriver hende som en udadtil sød og selvsikker pige, som ikke tager sig af hvad andre tænker om hende. Hun er smilende og glad, men som hun selv konkluderer »alle kan ikke gå og være lige positive og glade hele tiden«.

 I fremtiden har Maya et ønske om den klassiske kernefamilie bestående af en dejlig mand, en datter og en søn, og måske et mulat adoptivbarn. Hendes arbejdes og uddannelsesmæssige planer for fremtiden er, at afslutte gymnasiet med et flot studenterbevis i hånden og derefter at videreuddanne sig til enten psykolog eller læge. Hun har altid haft en drøm om at blive læge. Dog er hun uvidende om hvilket speciale hun gerne vil. »Jeg startede ud med gerne at ville være tandlæge, men det har så ændret sig løbende i gennem årene«.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.