Hvem er Maya Emilie Brøgger Svane?
Af
Xenia Yolanda Arlund Bentzen
Hun
er en glad lyshåret pige med fregner, smilende blå øjne og et godt
humør med sig i bagagen. Hun bruger hendes fritid på at gå i
fitness, hun har tidligere dyrket gymnastik, og på at holde
venskaberne ved lige.
Den
15 årige Maya Emilie Brøgger Svane er født og opvokset i
Svendborg, den største by på Sydfyn. Der bor hun til hverdag sammen
med hendes familie bestående af hendes forældre, Anette og Hans,
hendes to ældre søskende, Cecilie og Andreas. Andreas har
sukkersyge. De har også en kat som hedder Tiger, som hun med egne
ord beskriver som værende større end den gennemsnitlige kat »men
jeg er stolt af den«. Hendes mor er ledende sekretær på OUH
Svendborg sygehus, og arbejder sommetider også i Nyborg. Hendes far
arbejder i Bankdata. Både Mayas mor og far er børn, af forældre
der er fraskilte. Det har betydet, at hun blandt andet ikke kender
hendes farfar. Mayas mor er vokset op på Samsø alene med hendes
mor, fordi faren forlod moderen til fordel en anden kvinde.
Maya
boede i lejlighedskomplekset Femte Maj Plads, til hun var i en alder
af 3 år. I dag bor hun blot få minutter væk fra Svendborg
Gymnasium og HF. Der studerer hun på sit første år, på en
naturvidenskabelig linje bestående af fysik, kemi og matematik. Før
Maya startede på sin ungdomsuddannelse, gik hun i 9. klasse på
Haahrs skole, og før dette gik hun på Vestre skole. Hun skiftede
skole på grund af det faglige niveau. Skiftet fra Vestre til Haahrs
skole var i starten lidt hårdt. Hun havde måttet flytte fra de
mange venner, hun havde fået på den gamle skole. På trods af det
fik hun hurtigt nye venner, og hun kendte i forvejen nogle gymnaster
der gik på den nye skole.
I
sin fritid sidder Maya ved kassen i en lokal is butik og hos Wendroff
bageren. Ellers går hverdagen med skole, samvær med veninderne, og
træning i fitness. Hun har ikke nogen fritidsaktivitet lige nu, men
hun har tidligere gået til gymnastik i SG hallen i Svendborg. Det
stoppede hun med efter ni år, selvom hun ellers var særligt glad
for det. Der stiftede hun mange nye bekendtskaber, og mange af hendes
bedste venner er også selv gymnaster.
Mayas
veninder beskriver hende som en udadtil sød og selvsikker pige, som
ikke tager sig af hvad andre tænker om hende. Hun er smilende og
glad, men som hun selv konkluderer »alle kan ikke gå og være lige
positive og glade hele tiden«.
I
fremtiden har Maya et ønske om den klassiske kernefamilie bestående
af en dejlig mand, en datter og en søn, og måske et mulat
adoptivbarn. Hendes arbejdes og uddannelsesmæssige planer for
fremtiden er, at afslutte gymnasiet med et flot studenterbevis i
hånden og derefter at videreuddanne sig til enten psykolog eller
læge. Hun har altid haft en drøm om at blive læge. Dog er hun
uvidende om hvilket speciale hun gerne vil. »Jeg startede ud med
gerne at ville være tandlæge, men det har så ændret sig løbende
i gennem årene«.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.