tirsdag den 30. august 2016

Hvem er Lea Christensen?

Af Liv Sund Troest

Kreativitet er en meget eftertragtet egenskab, som folk ofte higer efter. Men for Lea har kreativitet altid været en del af hende. Hun har elsket at tegne siden hun var lille, og det er oftest det, hun laver i sin fritid.

Lea bruger ikke sociale medier ret meget, og bryder sig ikke om at poste ting. Hun bruger det mest til at følge med i hendes venner og idolers liv. Hun har rigtig mange idoler, ”men når jeg siger idoler, mener jeg dem, jeg er fan af, altså nogle jeg ser op til”. Hun ser blandt andet rigtig meget op til Melanie Martinez, fordi hun laver noget meget unik musik. Hendes musik handler ikke om kærlighed og de ellers typiske ting, og det var det hun faldt mest for i hendes musik.

Da Lea var lille, drømte hun om, at hun kunne leve af at være kreativ - helst som designer. Men nu hvor hun er blevet ældre, er skolen begyndt at fylde mere. Hun valgte ikke at gå direkte til gymnasiet, men at tage 10. klasse på Ida Holst. Før dette gik Lea på Nymarkskolen Svendborg, men hun følte ikke, at hun havde lært nok til at gå direkte videre til gymnasiet. Ida Holst var en kæmpe oplevelse. Gennem skoleåret var hun på tre ture med skolen til Berlin, Prag og Østrig.

Lea bor i Svendborg sammen med sin mor, far og lillebror. Hun har altid boet i Svendborg, og mange ting i hendes liv er på den måde ensartede. For selvom Lea og hendes familie elsker at rejse, rejser de tit de samme steder hen, ”når vi rejser, foretrækker vi charterrejser og at ligge på hotellet og dase dagen lang. Jeg er et vanemenneske, og jeg kan godt lide, at tingene er de samme”.  Dog drømmer Lea om at opleve og prøve noget, hun ikke er vant til, når hun bliver ældre. Også selvom hun er vokset op med,  ”at man altid kan opleve på et senere tidspunkt”. Hun kunne godt tænke sig at besøge England eller USA, fordi hun elsker at shoppe, og samtidig godt kunne tænke sig at se kulturen og nogle store verdenskendte seværdigheder.

Et af Leas bedste minder er også fra en Ferie. Det var, da hun var på Mallorca sammen med sin far og mor, da hun var fire år gammel. Det var blandt andet en god ferie, fordi det var en rejse uden hendes lillebror. Lea kan nemlig godt savne at være enebarn nogle gange. Dette kommer sig af, at hende og hendes 10 år gamle lillebror alligevel stort set aldrig er sammen. Han spiller nemlig rigtig meget computer, og det er kun, hvis hun gider at deltage i det, at de kan være sammen. Dette ender dog tit ud i skænderier om hvem, der er bedst, og det er ikke det forhold, Lea helst vil have til sin bror.

Lea er for nylig startet på Svendborg Gymnasium, da hun efter 10. Klasse er blevet mere moden, klog og klar til at starte på gymnasiet. Hun valgte STX frem for de andre ungdomsuddannelser, fordi det var der, hun kendte flest og fordi, at STX kunne give hende de ting, hun skal bruge fremadrettet. Selvom Lea er meget kreativ, regner hun dog ikke længere med, at det er en vej hun vil gå, hun har nemlig mange forskellige ideer og drømme om, hvad hun vil være. Blandt andet overvejer hun at blive kostvejleder eller dyrlæge. Men som hun selv siger, ”det er noget, der kan skifte, og derfor tager jeg det bare, som det kommer”.

Hjemmefra er opbakningen stor, men det betyder nu ikke noget, om Lea bliver til noget stort. Hendes drøm om at blive kostvejleder stammer fra hendes interesse i mad. Hun interesserer sig helt vildt meget for, hvad hun spiser. Lea har specielt fået inspiration til dette fra det britiske tv-program ”Supersize vs. Superskinny”, hvor de viser hvor vigtigt, det er at gøre de rigtige ting for kroppen. Her på det seneste er Lea også blevet meget opslugt i diskussionen om dyrevelfærd. Derfor har hun også valgt ikke længere at spise kød, i hvert fald for en tid, ”men jeg vil ikke sige, at jeg aldrig kommer til at spise kød igen, da jeg ikke er sikker på, at det er noget, jeg kan holde”. Dog vil Lea ikke kalde sig selv for vegetar, da hun stadig er nybegynder, og mest af alt gør det for, at få folk til at forstå, at hun ikke støtter måden, hvorpå de behandler dyrene i kødindustrien. Det er måske også herfra, drømmen om at blive dyrlæge kommer.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.