tirsdag den 30. august 2016

Hvem er Kristina Kieu Tien Nguyen

Af Hannah Due Schmidt Pedersen

Som årene gik, voksede Kristina, ikke så meget i højden, men med tiden kom modenheden hende nær. Mens alt dette voksede, voksede frygten for ånder og demoner også. Også interessen for mode, kom til at fylde en del. Faktisk så meget at et arbejde blev nødvendigt, for at der var penge nok til hendes store forbrug at mode- tøj og sko. 

Kristina Kieu Tien Nguyen er vokset op i Danmark, dog med forældre der begge var af Vietnamesiske rødder. Mor Nhien og far Trung, flygtede begge fra Vietnam da de var ganske unge. Som 13 årig flygtede Trung sammen med en af hans søstre, efter fars råd, og måtte efterlade  resten af familien. Som ønsket kom de nord på hvor de endte i Malaysia hvor de bosatte sig i to år, hvor efter turen  gik til Danmark. Efterfølgende er resten af familien også kommet til Danmark. 

Nhien’s  vej til Danmark gik lidt nemmere, hendes søster var nemlig allerede bosat i Danmark, så Nhien, hendes moster og mor, tog en dag valget og fløj til Danmark. 
Som årene gik mødte Nhien og Trung hinanden i Svendborg, hvor de slog sig ned, og fik 4 børn. Heribland Kristina som blev født den 14 marts 2000. 

Efter 3 måneder blev Kristina døbt ind i den katolske tro med det hellige navn Anna, ligesom resten af familien. Når man er blandt gruppen af katolikker i Danmark, skaber dette også en masse venskaber landet over, hvor Kristina dagen idag, stadig har kontakt med en masse af dem. "Jeg elsker at være katolik" siger Kristina, som hverdag både beder bordbøn og aftenbøn med familien hjemme i Svendborg, hver søndag tager hele familien i kirke. Derudover går Kristina i vietnamesisk skole hver fredag og til vietnamesisk kor, her bliver der dog ikke sunget meget, fordi det forgår på vietnamesisk, som ikke længere er iblandt af Kristinas taltesprog.

Det har dog ikke altid være sådan, fordi da Kristina var barn blev der udelukkende snakket vietnamesisk i hjemmet. Så da Kristina var 4 og skulle til at starte i børnehave, oplevede hun den sproglige forskel fra hende, og de andre børn, Kristina kunne nemlig ikke tale dansk. Dette gjorde at det ikke var muligt at tage kontakt til de andre børn, og det endte ud i at Kristina ofte legede alene. Men denne start på livet medførte også at Kristina i hendes barndommen og var meget genert og indelukket ude for hjemmet. 

Efter to år i børnehave startede Kristina på Ørkildskolen afdeling øst i 0. hvor hun gik til og med 6. , hvor hun efter egen mening var den underlige og meget barnlige i klassen, derefter gik hun på Nymarkskolen fra 7.-9. klasse hvor alt ændrede sig. Tiden medførte også at Kristina blev mere moden, dette kunne både ses og mærkes, da tøjstilen ændrede sig drastigt, fordi mode pludseligt blev interessant. Men fordi interessen for mode kom hende så nær, førte den også til et stort forbrug at dyrt tøj. Så dyrt at der en dag ikke var penge til det, og Kristina var nød til at få sig et job, så nu arbejder hun på Boulongeriet i Svendborg.  

Der skete mange ting i de tre år hun gik på Nymarkskolen, Kristina begyndte nemlig at se ånder og demoner. Selvom Kristinas veninder er meget skeptiske over troen på ånder og demoner er Kristina overbevist over hvad hun ser er rigtigt. "Første gang jeg så en tydelig skikkelse, det var om natten, jeg vågnede kl 3, hvor der forenden af min seng stod et væsen. Det var større end et menneske, så det må have været en demon. Væsnet følger efter mig, så jeg går bare under dynen, så føler jeg mig beskytter.” siger Kristina. Selvom Kristina prøver at forklare hendes mange veninder om hendes tro på ånder, er der ikke meget opbakning lige på den front. Blandt Kristinas mange veninde grupper bliver hun omtalt som en diva, som hun også engang blev nomineret som, men efter egenmening, er hun meget mere end blot dette. Kristina har en stor lyst til livet, og især det at rejse. “Jeg elsker at rejse” lyder det fra Kristina som har været på mange familie ferie da hun var yngre, og har idag set store dele af verden heriblandt Asien, Nordamerika, og store dele af Europa. 


Livet i Svendborg er dog travlt, så det er der ikke meget tid til det længere. Fordi efter 9. klasse på Nymarkskolen tog Kristina direkte videre på Svendborg gymnasiet, hvor hun valgte bioteknologi klassen, dog uden hensigt til fremtiden, Kristina ved nemlig ikke hvad der skal ske i fremtiden. "Jeg får altid spørgsmålet omkring hvad jeg skal i fremtiden, men jeg ved aldrig hvad jeg skal svare" siger Kristina som stadig ikke har valgt hvad fremtiden skal bringe. Noget ved hun dog, at hun skal finde et job som hun kunne se sig selv nyde og leve et liv omkring. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.