Hvem er Sandra Tukjær?
Af Kristine Tanning Bech
“Jeg kunne godt lide deres holdninger. Deres principper omkring orden minder meget om mine egne” Siger Sandra omkring den efterskole, hun valgte at tage 10. skoleår på.
Hun følte sig ikke klar til gymnasiet, da hun afsluttede 9. klasse på Ørstedskolen, og derfor var Ringe Efterskole en god mulighed for hende.
Hun valgte et år på efterskole, fordi hun følte, at et efterskoleophold, ville udvikle hende på mange flere punkter, end en almindelig 10. klasse ville.
Hun ville gerne udvikles socialt, såvel som fagligt, og den kombination kunne hun få på Ringe Efterskole, som har meget fokus på også at udvikle elevernes faglige kompetencer i løbet af året.
Skolen var en mindre efterskole, med ikke så højt et elevtal og alle havde fag på tværs af klasserne, så fællesskabet var noget, der blev dyrket meget.
Sandra valgte danselinjen, men havde også obligatoriske gymnastiktimer, hvilket gjorde hende endnu mere interesseret i gymnastikkens verden.
Efter Sandra har afsluttet sit efterskoleår, kunne hun godt tænke sig at fortsætte i gymnastikkens retning og har planer om at søge ind på nogle forskellige hold i Svendborg, i håb om at udvikle sin passion for dans og gymnastik.
Til hverdag bor Sandra skiftevis hos sin mor & far, der er skilt, men begge bor på Langeland. Sandra har masser af pap-søskende, på både mors & fars side der alle er over 20 år gamle. Selv er Sandra 17 og fylder 18 år til marts 2017. Udover pap-søskende har Sandra en halv-bror, Chris på 27, som har samme mor som hende. Sandra kan godt lide at bruge tid med sin nære familie, men da tre ud af hendes fire ældre søskende ikke bor i nærheden, er det noget der ikke sker så ofte.
Sandra går i skole på Svendborg Gymnasium, hvor hun har valgt en naturfaglig linje. Da Sandra skulle vælge gymnasie, snakkede hun med sin studievejleder, som egentlig foreslog HTX. “Jeg følte mig bare bedre tilpas på STX, og så ville jeg samtidig gerne have de humanistiske fag udover de naturfaglige” fortæller Sandra om valget af gymnasie. Sandra har altid været glad for skolen og engageret sig i alle sine fag, men de naturfaglige har alligevel været hendes favoritter.
Valget af naturfaglig linje på gymnasiet har også noget at gøre med Sandras fremtidsplaner.
Egentlig er hendes fremtid ikke 100% fastsat, men hun vil gerne fortsætte i den retning hun kører i nu. Hun har overvejet uddannelser som retsmediciner, eller læge, men lige præcis hvad hun skal, er ikke noget hun på nuværende tidspunkt kan sige.
Sandra er en udadvendt og smilende person, der gerne opsøger folk for at starte en samtale. Hun nyder at bruge tid med sine venner, der dog ikke alle bor i nærheden. På hendes efterskole gik mennesker fra vidt forskellige steder i Danmark, hvilket har gjort at der er en noget længere køretur, når hun skal besøge sine efterskolevenner. Alligevel er beslutningen om efterskole, én af de bedste Sandra har taget, fordi hun føler, at hun har udviklet sig rigtig meget på bare et enkelt år.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.