Hvem er Ruth Troensegaard?
____________________________________________________________________
16-årige Ruth har boet på
Tåsinge siden hun var 4, hvor hun her med musik, fodbold og gymnasium får tiden
til at gå. Hun elsker at bruge tid sammen med sin familie, hvor hun også har 4
brødre at bruge tid sammen med. Ruth har et meget tæt familieliv, og hun nyder
stunderne med sjove spil og familiehygge.
Ruth og hendes familie boede i Svendborg, før hun
blev født. Dog er hendes familie andetsteds fra. Hendes mor – der er psykolog
på et krisecenter i Odense – er født og opvokset i Hjørring, præcis ligesom
Ruths far. Hendes far er læge og specialiseret i mavekirurgi. Ruths forældre
mødtes i folkeskolen og har siden den dag været sammen. Tilsammen har de fem
børn – 4 drenge og en pige. Hannibal, Uffe, Ingolf, Fritz og Ruth, der
henholdsvis er 25, 23, 21, 18 og 16 år gamle. Forældrene har boet i Hjørring,
Århus, Faaborg, Svendborg og nu på Tåsinge. Ruth har et meget tæt forhold til
både forældre og brødre. Selvom hendes kernefamilie er meget vigtig, har hun
kun én bedsteforælder tilbage – hendes farfar. Han var engang borgmester i
Hjørring, hvor forældrene er vokset op. Ruths 91-årige farfar betyder rigtig
meget for hende, og han bor også på Tåsinge.
”Jeg har
spillet fodbold størstedelen af mit liv. Det er noget, jeg virkelig godt kan
lide, og jeg interesserer mig meget for sporten.”
I Ruths familie har de ingen
kæledyr. Hun fortæller, at hun faktisk ikke er så glad for kæledyr, men at de
har nogle høns. Familien bor nemlig i et hus med en stor have lige ned til
stranden.
I de tideligere år gik hun i
børnehave i Solsikken på Tåsinge, hvilket hun var rigtig glad for. Ruth gik fra
0.-9. i folkeskole på Tåsinge, hvor hun rent faktisk nåede at være der to år
med alle sine brødre sammen. Derefter tog hun direkte på Svendborg Gymnasium,
hvor hun har valgt Bioteknologi-linjen. Det valgte hun af ren interesse, da
især matematik, som er et af hovedfagene, interesserer hende.
I sin fritid er hun rigtig
glad for at spille fodbold. Det har hun gjort, siden hun var 5 år gammel, så
det er blevet en af hendes helt store fritidsaktiviteter. Udover dette kan hun
godt lide at læse, og så arbejder hun i en bager på Tåsinge. Det har hun nu
gjort i et par måneder.
Ruths fremtid står meget
åben. Hun har ikke lagt noget planer om, hvad der skal ske efter gymnasiet, og
hun har heller ikke fundet sit drømmejob endnu. Hun fortæller, hvordan hun
ønsker, at holde mulighederne åbne, og at hun gerne vil tage det hele, som det
kommer.
Ruth har nogle forskellige samfundsfaglige sider,
som dog også fylder en del. Hun synes bl.a. politik er spændende, og hun gør
sig nogle tanker omkring lidt af hvert – både dansk og udenlandsk politik. I
Ruths familie er de kristne, og det er noget, hun selv synes giver hende en
form for tryghed. Hun siger selv, at det ikke er sådan, at hun beder flere
gange om dagen, men hun kan stadig lide at gå i kirke en gang i mellem. Ruth siger,
det er en form for frihed, og at hun synes, det er dejligt at være i kirke.
”Jeg gør mig
nogle tanker omkring det her med politik. Det er interessant, men med den viden
jeg har, synes jeg ikke jeg kan tillade mig at udtale mig som en ekspert. Jeg
synes det er spændende hvad der ændrer verden.”
Når det kommer til de
sociale medier, har hun ikke et vildt stor behov. Facebook er ikke noget hun
har, og hun synes egentlig, det er fedt, at hun ikke har behov for det. Dog
lukker det lidt for muligheder for hende. Hun bruger dog Snapchat, fordi hun
synes, det er en sjov måde at kommunikere med folk på. Men generelt er hun ikke
så stor fan af de sociale medier, fordi hun mener, det får folk til at virker
mere fraværende. Det bliver halt, og man giver ikke så meget at sig selv.
Sidst, men ikke mindst,
holder Ruth meget af at lytte til musik. Især gammel musik som f.eks. John Lennons
er noget hun holder af at lytte til. Hun siger, at det er en dejlig måde,
hvorpå man kan komme ind i andres tanker på, og få et indblik i hvad kunstneren
tænker.
”Jeg vil ikke
udelukke noget, eller senere hen blive karakteriseret med et ønske om mit
fremtid. Jeg holder mulighederne åbner, og ser hvad der sker.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.