tirsdag den 30. august 2016

Hvem er Ruth Troensegaard?


af: Josefine Kjeldsholm Jensen
 ____________________________________________________________________

16-årige Ruth har boet på Tåsinge siden hun var 4, hvor hun her med musik, fodbold og gymnasium får tiden til at gå. Hun elsker at bruge tid sammen med sin familie, hvor hun også har 4 brødre at bruge tid sammen med. Ruth har et meget tæt familieliv, og hun nyder stunderne med sjove spil og familiehygge.

Ruth og hendes familie boede i Svendborg, før hun blev født. Dog er hendes familie andetsteds fra. Hendes mor – der er psykolog på et krisecenter i Odense – er født og opvokset i Hjørring, præcis ligesom Ruths far. Hendes far er læge og specialiseret i mavekirurgi. Ruths forældre mødtes i folkeskolen og har siden den dag været sammen. Tilsammen har de fem børn – 4 drenge og en pige. Hannibal, Uffe, Ingolf, Fritz og Ruth, der henholdsvis er 25, 23, 21, 18 og 16 år gamle. Forældrene har boet i Hjørring, Århus, Faaborg, Svendborg og nu på Tåsinge. Ruth har et meget tæt forhold til både forældre og brødre. Selvom hendes kernefamilie er meget vigtig, har hun kun én bedsteforælder tilbage – hendes farfar. Han var engang borgmester i Hjørring, hvor forældrene er vokset op. Ruths 91-årige farfar betyder rigtig meget for hende, og han bor også på Tåsinge.


”Jeg har spillet fodbold størstedelen af mit liv. Det er noget, jeg virkelig godt kan lide, og jeg interesserer mig meget for sporten.”


I Ruths familie har de ingen kæledyr. Hun fortæller, at hun faktisk ikke er så glad for kæledyr, men at de har nogle høns. Familien bor nemlig i et hus med en stor have lige ned til stranden.

I de tideligere år gik hun i børnehave i Solsikken på Tåsinge, hvilket hun var rigtig glad for. Ruth gik fra 0.-9. i folkeskole på Tåsinge, hvor hun rent faktisk nåede at være der to år med alle sine brødre sammen. Derefter tog hun direkte på Svendborg Gymnasium, hvor hun har valgt Bioteknologi-linjen. Det valgte hun af ren interesse, da især matematik, som er et af hovedfagene, interesserer hende.
I sin fritid er hun rigtig glad for at spille fodbold. Det har hun gjort, siden hun var 5 år gammel, så det er blevet en af hendes helt store fritidsaktiviteter. Udover dette kan hun godt lide at læse, og så arbejder hun i en bager på Tåsinge. Det har hun nu gjort i et par måneder.

Ruths fremtid står meget åben. Hun har ikke lagt noget planer om, hvad der skal ske efter gymnasiet, og hun har heller ikke fundet sit drømmejob endnu. Hun fortæller, hvordan hun ønsker, at holde mulighederne åbne, og at hun gerne vil tage det hele, som det kommer.

Ruth har nogle forskellige samfundsfaglige sider, som dog også fylder en del. Hun synes bl.a. politik er spændende, og hun gør sig nogle tanker omkring lidt af hvert – både dansk og udenlandsk politik. I Ruths familie er de kristne, og det er noget, hun selv synes giver hende en form for tryghed. Hun siger selv, at det ikke er sådan, at hun beder flere gange om dagen, men hun kan stadig lide at gå i kirke en gang i mellem. Ruth siger, det er en form for frihed, og at hun synes, det er dejligt at være i kirke.


”Jeg gør mig nogle tanker omkring det her med politik. Det er interessant, men med den viden jeg har, synes jeg ikke jeg kan tillade mig at udtale mig som en ekspert. Jeg synes det er spændende hvad der ændrer verden.”


Når det kommer til de sociale medier, har hun ikke et vildt stor behov. Facebook er ikke noget hun har, og hun synes egentlig, det er fedt, at hun ikke har behov for det. Dog lukker det lidt for muligheder for hende. Hun bruger dog Snapchat, fordi hun synes, det er en sjov måde at kommunikere med folk på. Men generelt er hun ikke så stor fan af de sociale medier, fordi hun mener, det får folk til at virker mere fraværende. Det bliver halt, og man giver ikke så meget at sig selv.


Sidst, men ikke mindst, holder Ruth meget af at lytte til musik. Især gammel musik som f.eks. John Lennons er noget hun holder af at lytte til. Hun siger, at det er en dejlig måde, hvorpå man kan komme ind i andres tanker på, og få et indblik i hvad kunstneren tænker.

”Jeg vil ikke udelukke noget, eller senere hen blive karakteriseret med et ønske om mit fremtid. Jeg holder mulighederne åbner, og ser hvad der sker.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.