Hvem er Line Bolt?
Af Leonora Gaustad
Line
Bolt Eshøjs dag er proppet med fodboldtræning, bioteknologi på gymnasiet og
vennerne. Hvis alt går som hun vil fortsætter dette fra træning i Oure og skole
i Svendborg til et job som biokemiker og en plads på landsholdet.
Lines
hverdag på Fyn
Efter
et år på efterskole er Line netop startet i 1.y på Svendborg Gymnasium og HF,
og hun er i gang med en ny del af livet. Hun har hverdagen tæt pakket med
fodboldtræning i Oure, skole og venner. Oveni skal der også være tid til at se
sin familie, eftersom hun har været væk i et helt år. Mens hverdagen stille og
roligt begynder at falde på plads, dannes rutinerne. Dagene på biotek linjen
har igangsat resten af Lines liv. Som tidligere nævnt vil Line være biokemiker
i fremtiden. Med fagene bioteknologi og matematik på A-niveau og fysik på
B-niveau glæder Line sig over at få en frihed både ved valget af uddannelse,
som for første gang ikke er obligatorisk, men også ved frihed i hverdagen. På
gymnasiet føler Line at ansvaret, for at dagene er produktive og interessante,
lægger på hende selv. Der er frit spil.
Hele gymnasie-starts oplevelsen er
hjulpet godt på vej af Lines efterskoleophold. I 10. klasse gik Line på Hjemly
Idrætsefterskole. Efterskoleopholdet udviklede Lines personlighed fra at have
været mere genert, til at være den imødekomne, positive person hun er i dag.
Dette har gjort det at starte på gymnasiet meget lettere. Før efterskolen gik
hun på Hesselager og Gudme skole i henholdsvis 0.-6. og 7.-9 klasse. Disse var
begge mindre skoler. Grunden til at hun flyttede fra Hesselager skole til Gudme
var en dårlig omgangskreds. Vennerne var meget negative og havde en dårlig
indflydelse. Efter hun flyttede til den nye skole gik tingene bedre.
Omvæltningen
fra en mindre skole i Gudme til efterskolen, Hjemly, var stor. Men fra start af
besluttede Line sig for at være åben og få så meget ud af det som muligt. Det
var en meget grænseoverskridende oplevelse pludselig at være et helt andet sted, en helt
anden verden og skulle åbne op til andre. I dag omtaler hun efterskolen som sin
anden familie.
”Efterskolen
fucker dig op på alle mulige måder”
udtaler Line sig, men
med et stort smil på læben. Hun har ikke igennem hele interviewet sagt én
dårlig ting om efterskolen. Det eneste skulle være, at hun ikke så sin bror
ligeså meget. Line og den to år yngre bror var, og er stadig, meget tætte.
Familien bor et godt stykke ude på landet, hvor der ikke er stort beboelse, så
fra helt lille har Line været meget sammen med broren. Med al den tid der går
med skole og hverdagen, når de ikke at være sammen ligeså ofte, som de
tidligere har, men de er begge gode til at planlægge og aftale tidspunkter,
hvor de kan være sammen. De dyrker ofte deres fælles interesse for madlavning
og kagebagning. Som små lavede de ofte mad med forældrene, som også går op i
god mad. Hele familien nyder at spise på gode restauranter. Familien består af
Line, hendes bror, mor og far. De flyttede til Hesselager fra Ålestrup i 1999,
få måneder efter Line blev født.
I folkeskolen vandt Line
og hendes klasse fynsmesterskaberne i madkunstskab, hvor hun var chefkokken.
Retten de vandt med var hvidkålsparfait med rødkålssirup. En dessert man nok
skal smage, før man siger for meget. Ud over maden ser de film sammen og deler
det meste af deres liv med hinanden. Som sagt bor Lines familie på landet, og dette har gjort, at
hun tænker mere over miljøet og naturen. Hun mener, at det er vigtigt at være
miljøbevidste. Til hverdag kommer det til udtryk i at slukke lys efter sig osv.
De sociale medier har heller ikke den store betydning i Lines liv. Hun er på
flere sociale medier, men hun føler sig på ingen måde afhængig. Dette har hun
lært af at bo på landet, hvor man ikke altid har behovet for at følge med i alt,
hvad der sker i verdenen.
”Jeg er
nok lidt mærkelig”er det første Line siger, da jeg spørger ind
til hendes personlighed. Hun vil gerne være sig selv, så cheesy som det nu
lyder. Efterskolen har haft stor indflydelse på dette. Man er social så stor en
del af tiden, at man udvikler sig hele tiden. Hun er en meget positiv person,
som ofte siger sin egen mening om tingene. Hendes politiske holdninger er også
præget af dette. Hun mener en masse, som ikke rigtig kan beskrives med ét
parti, men når valget står mellem Trump og Clinton er det ”Helt
klart Hillary”.
På
efterskolen gik Line på fodboldlinjen. De sidste otte år af hendes liv har hun
spillet fodbold og træner nu med Oures U18 hold. Træningen tager meget af
hendes fritid, men efter otte år er det blevet en passion. Hendes hold trænes
af Peter Bunde, som er tidligere assistenttræner for landsholdet. Der gives råd
om livsstil, og hele sporten tages seriøst på dette plan. Sammen med tidligere
hold har hun vundet flere fynsmesterskaber.
Fremtiden
er stadig åben for Line, men drømmene går i retning af biokemi og fodbold. Om
ti år ser Line gerne sig selv i arbejde med medicin. Det at en lille mængde
medicin kan gøre så stor forskel i et liv, fascinerer hende meget. Samtidig vil
hun gerne spille fodbold. Drømmen er at spille i 3F ligaen for Brøndbys
kvindehold. Som ung forestiller Line sig at bo i København eller lignende, men
ideen om at flytte tilbage på landet når hun bliver ældre lyder fristende. Men
selvom hun har gjort sig tanker om fremtiden er det langt fastlagt.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.