tirsdag den 30. august 2016


Hvem er Line Bolt?

Af Leonora Gaustad

Line Bolt Eshøjs dag er proppet med fodboldtræning, bioteknologi på gymnasiet og vennerne. Hvis alt går som hun vil fortsætter dette fra træning i Oure og skole i Svendborg til et job som biokemiker og en plads på landsholdet.

Lines hverdag på Fyn
Efter et år på efterskole er Line netop startet i 1.y på Svendborg Gymnasium og HF, og hun er i gang med en ny del af livet. Hun har hverdagen tæt pakket med fodboldtræning i Oure, skole og venner. Oveni skal der også være tid til at se sin familie, eftersom hun har været væk i et helt år. Mens hverdagen stille og roligt begynder at falde på plads, dannes rutinerne. Dagene på biotek linjen har igangsat resten af Lines liv. Som tidligere nævnt vil Line være biokemiker i fremtiden. Med fagene bioteknologi og matematik på A-niveau og fysik på B-niveau glæder Line sig over at få en frihed både ved valget af uddannelse, som for første gang ikke er obligatorisk, men også ved frihed i hverdagen. På gymnasiet føler Line at ansvaret, for at dagene er produktive og interessante, lægger på hende selv. Der er frit spil.

Hjemly Idrætsefterskoles indflydelse
Hele gymnasie-starts oplevelsen er hjulpet godt på vej af Lines efterskoleophold. I 10. klasse gik Line på Hjemly Idrætsefterskole. Efterskoleopholdet udviklede Lines personlighed fra at have været mere genert, til at være den imødekomne, positive person hun er i dag. Dette har gjort det at starte på gymnasiet meget lettere. Før efterskolen gik hun på Hesselager og Gudme skole i henholdsvis 0.-6. og 7.-9 klasse. Disse var begge mindre skoler. Grunden til at hun flyttede fra Hesselager skole til Gudme var en dårlig omgangskreds. Vennerne var meget negative og havde en dårlig indflydelse. Efter hun flyttede til den nye skole gik tingene bedre.
Omvæltningen fra en mindre skole i Gudme til efterskolen, Hjemly, var stor. Men fra start af besluttede Line sig for at være åben og få så meget ud af det som muligt. Det var en meget grænseoverskridende oplevelse  pludselig at være et helt andet sted, en helt anden verden og skulle åbne op til andre. I dag omtaler hun efterskolen som sin anden familie.

”Efterskolen fucker dig op på alle mulige måder”
udtaler Line sig, men med et stort smil på læben. Hun har ikke igennem hele interviewet sagt én dårlig ting om efterskolen. Det eneste skulle være, at hun ikke så sin bror ligeså meget. Line og den to år yngre bror var, og er stadig, meget tætte. Familien bor et godt stykke ude på landet, hvor der ikke er stort beboelse, så fra helt lille har Line været meget sammen med broren. Med al den tid der går med skole og hverdagen, når de ikke at være sammen ligeså ofte, som de tidligere har, men de er begge gode til at planlægge og aftale tidspunkter, hvor de kan være sammen. De dyrker ofte deres fælles interesse for madlavning og kagebagning. Som små lavede de ofte mad med forældrene, som også går op i god mad. Hele familien nyder at spise på gode restauranter. Familien består af Line, hendes bror, mor og far. De flyttede til Hesselager fra Ålestrup i 1999, få måneder efter Line blev født.
I folkeskolen vandt Line og hendes klasse fynsmesterskaberne i madkunstskab, hvor hun var chefkokken. Retten de vandt med var hvidkålsparfait med rødkålssirup. En dessert man nok skal smage, før man siger for meget. Ud over maden ser de film sammen og deler det meste af deres liv med hinanden. Som sagt bor Lines familie på landet, og dette har gjort, at hun tænker mere over miljøet og naturen. Hun mener, at det er vigtigt at være miljøbevidste. Til hverdag kommer det til udtryk i at slukke lys efter sig osv. De sociale medier har heller ikke den store betydning i Lines liv. Hun er på flere sociale medier, men hun føler sig på ingen måde afhængig. Dette har hun lært af at bo på landet, hvor man ikke altid har behovet for at følge med i alt, hvad der sker i verdenen. 

”Jeg er nok lidt mærkelig”er det første Line siger, da jeg spørger ind til hendes personlighed. Hun vil gerne være sig selv, så cheesy som det nu lyder. Efterskolen har haft stor indflydelse på dette. Man er social så stor en del af tiden, at man udvikler sig hele tiden. Hun er en meget positiv person, som ofte siger sin egen mening om tingene. Hendes politiske holdninger er også præget af dette. Hun mener en masse, som ikke rigtig kan beskrives med ét parti, men når valget står mellem Trump og Clinton er det ”Helt klart Hillary”.

På efterskolen gik Line på fodboldlinjen. De sidste otte år af hendes liv har hun spillet fodbold og træner nu med Oures U18 hold. Træningen tager meget af hendes fritid, men efter otte år er det blevet en passion. Hendes hold trænes af Peter Bunde, som er tidligere assistenttræner for landsholdet. Der gives råd om livsstil, og hele sporten tages seriøst på dette plan. Sammen med tidligere hold har hun vundet flere fynsmesterskaber.
Fremtiden er stadig åben for Line, men drømmene går i retning af biokemi og fodbold. Om ti år ser Line gerne sig selv i arbejde med medicin. Det at en lille mængde medicin kan gøre så stor forskel i et liv, fascinerer hende meget. Samtidig vil hun gerne spille fodbold. Drømmen er at spille i 3F ligaen for Brøndbys kvindehold. Som ung forestiller Line sig at bo i København eller lignende, men ideen om at flytte tilbage på landet når hun bliver ældre lyder fristende. Men selvom hun har gjort sig tanker om fremtiden er det langt fastlagt.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.