tirsdag den 30. august 2016

Hvem er Mai?



Mai er en pige der går på Svendborg gymnasium, hun lever et meget spontant liv, hun elsker at leve i nuet og elsker at gøre random ting. Hendes liv er præget af mange forskellige interesser fx som vennerne, hendes religion og hendes fashion behov, som hun bruger meget tid og kræfter på.  

Af Mathilde Lollesgaard
Svendborg gymnasium
 




Mai Teresa Tran har hele sit liv haft en større passion inde for fashion og mode. Det kan både ses på stilen men også på pengepungen. Men behovet for det nyeste, det fedeste eller bare at være med på moden, har ikke altid fyldt ligeså meget i Mais liv. Besættelsen kom ca. da hun var 13 år, og siden da er hendes interesse bare vokset sig større og større. Mange penge er brugt flittigt både på tøj, sko og accessories. Det har været en stor del af hendes hverdag, og der bliver brugt flere timers søgen efter det helt rette outfit. Tøjet betyder meget for Mai, og hun betragter det som en vigtig del af hende og hendes liv. Med denne store passion for tøj skal man også bruge en del penge, og dem tjener Mai selv, via hendes arbejde på Boulangerie, hvor hun har arbejdet rigtigt meget på de sidste 2 år med hendes gode ven Kristina. Arbejdet fylder en del, og hun arbejder næsten hele tiden, fordi hun godt kan lide at tjene sine egne penge.

Men det er ikke kun arbejde og tøj, Mai beskæftiger sig med.
 Fitness har hun nemlig også haft på programmet, men måtte stoppe pga. en smule dovenskab og mangel på tid. Mai siger dog, at gerne vil begynde igen, så hun får noget motion i sin hverdag og komme i form.
 Selvom hun arbejder meget, skal der også være plads til venner, familie og bare at slappe af med en god serie. Det kan nogle gange være svært, da de ting nogle gange ikke bliver prioriteret ligeså højt, som alt andet der forgår omkring Mai. Fx Mais religion betyder meget for både hende og hendes familie, da hendes familie er troende går Mai i kirke hver evig eneste søndag med familien, og synger flittigt i et stort asiatisk kor sammen med Kristina, selvom de ikke rigtigt forstår hvad de synger, syntes hun det er meget hyggeligt. Hun har aldrig lært at tale vietnamesisk, men forstår en del og har også gået i vietnamesisk skole i et 1 år, men syntes det var uinteressant og stoppede.
 Mais aner kommer oprindeligt fra Vietnam, men hun kender ikke til dem da hendes familie stadig er i Vietnam, og hun kun har set dem engang tilbage da hun var 6 år gammel. Hun vil gerne besøg dem igen. Hendes far flygtede som bådflygtning og kom til Danmark med et kæmpe Mærsk skib under krigen. Hendes mor kom først nogle år senere, hvor de for første gange mødte hinanden her i Danmark. De besluttede sig at blive boende her i Danmark. I Svendborg skabte de en kernefamilie med 4 børn, hvor Mai er den ældste, så kommer søsteren Maria på 13, lillebror Martin på 12 og lillebroren Simon på 7 år.
  Mai er født og opvokset her i Danmark, hvor hun startede på skolen nordre. Her hun gik de første 5 år. Hun beskriver klassen som dårlig, da klassen var præget af meget mobning og deres fællesskab var ikke ret stærkt. Hun skiftede derefter til Tved skole, hvor hun gik i 2 gode år, og de sidste 3 år tog hun på Nymarkskolen, som hun var rigtigt glad for, og fik dannet mange tætte venskaber. Nu er hun så startet på gymnasiet, og hun syntes det er fedt. Dejlige omgivelser, unge mennesker og rigtig mange muligheder.
  Det er fedt med så mange nye mennesker, for det at lære nye mennesker at kende er Mai vild med. Selvom hun hun nogle gange bliver lidt genert er det blevet meget bedre.
Det har hun også brug for, fordi med hendes fremtids planer har hun brug for at være åben og spontan. Ifølge Mai er fremtidsplanerne næsten på plads. Hun vil gerne til Odense for at læse medicin, da hun rigtigt gerne være læge. Men hun har også store drømme om, at flytte til København, hvor hun regner med hun vil stifte hendes egen familie en dag.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.