tirsdag den 30. august 2016


Hvem er Jonas Hedegaard?

Af Celine Pedersen

Åbenhed og positivitet er hvad, der gør 17-årige Jonas Hedegaard til den han er. Klog, imødekommende, sød, sjov og sportsglad er nogle af ordene du kan genkende Jonas på.


Da folkeskolen var overstået, tog Jonas et år på Hjemly Efterskole i Ringe. Det har været
et rigtig godt år, og det har efterladt en hel del minder, som han har taget med sig videre.
Oven i det, har det også ledt til en masse venskaber med både drenge og piger.
Efter et anderledes og fantastisk år på Hjemly efterskole, beslutter han sig for
at gymnasiet er hans næste skridt ind i fremtiden.

Jonas kan godt lide naturvidenskab og matematik, og det er en af de grundlæggende grunde til, at han lige netop har valgt en naturvidenskabelig linje på Svendborg Gymnasium.
”Indtil videre synes jeg, at det går meget godt! Jeg har lært mange nye mennesker at kende.”  Er en af hans kommentarer om Svendborg Gymnasium.


I følge Jonas lige her og nu, bringer hans fremtid på en masse spændende oplevelser. Han tænker på at tage et sabbatår, når han er blevet student og er kommet ud med et forhåbentligt højt gennemsnit, som kan fører ham videre til at kunne studere medicin. Hvis alt går som han håber, videreuddanner han sig til ortopædkirurg, som er en læge der opererer i led som knæ, hofter og albuer. Han vil i fremtiden gerne bo i udlandet og han overvejer f.eks. Schweiz.

Som mange andre teenagers er Jonas også på de sociale medier, han bruger mest Facebook og snapchat. Han har Instagram, men bruger det dog ikke. Facebook bruges af mange unge som blandt andet en nyhedskilde, da næsten ingen unge læser avis mere. Han bruger også de sociale medier til at holde kontakten til hans venner, både dem han tit ser og dem han næsten aldrig ser.

Hans forældre er skilt, så han bor sammen med sin mor og hans storebror i Svendborg.
Han besøger sin far, som også bor i Svendborg hver anden uge. 
Han har også en hund ved navn Sally, som er Jonas' kæreste eje.
”Der er en lorte kat fra mit kvarter, som bliver ved med at angribe min hund, den vil seriøst dræbe hende” siger Jonas Hedegaard. Hvilket har relateret i, at når der bliver gået tur med Sally, bliver familien nødt til at gå med et bat, så de kan forsvarer hende.
Hans mor, som er Socialpædagog, er oprindeligt fra Jylland, og hans far der er biologi og matematiklærer, men som ikke er fastansat, er oprindeligt fra København.

Efter en lang uge i skolen bruger Jonas oftest sine weekender på at slappe af og være sammen med hans venner, især de savnede venner fra efterskolen.
Jens Johannes Ravn er navnet på Jonas' bedste ven, som han er meget sammen med, han er 16 år gammel og går på Svendborg Gymnasium, i samme klasse som Jonas. De har kendt hinanden lige siden 5. klasse.
Da Jens bliver spurgt, om han ville sige, at Jonas er klog, imødekommende, sød, sjov og sportsglad, svarer han ”Ja, det ville jeg helt klart.”
Hvem er Cecilie Jepsen?

af: Anne-Mette T. Andersen  

"vi er mange forskellige mennesker på bare et
sted, det er svært at gøre et godt indtryk, man
er bange for at folk får et forkert billede af en"
”Jeg har altid gået efter at have realistiske drømme,
 så bliver man heller ikke let skuffet.” 

Det største ønske er at blive arkitekt. ”Det er ikke fordi, jeg ikke tør at have vilde drømme. Jeg har bare altid lært, at hvis der er noget, du vil opnå i livet, så skal du kæmpe for det.” Sådan lyder det fra Cecilie Jepsen, der nu er 1g’er på Svendborg statsgymnasium. Cecilie opvoksede i Kværndrup på Fyn. Da hun blev 4 år gammel, vælger hendes forældre at skilles. Hendes forhold til faren blev svækket, og da hun oftere boede hos sin mor, blev forholdet til hende stærkere. 

I dag bor faren og stedmoren i Skjern, og Cecilie har fået et stærkere forhold til sin far igen. Hun fortæller bl.a., at han er atlet, og det har inspireret Cecilie til bl.a. at styrketræne. Cecilie har ingen biologiske søskende, dog har hun 4 stedsøskende, 2 fra hendes fars og 2 fra hendes mors side. Alle 4 børn er ikke hjemmeboende.  Moren bor i Skårup sammen med Cecilie og stedfaren. Hun befinder sig mest hos sin mor og har aftaler om at mødes med sin far mindst en gang om måneden. Dette virker Cecilie meget tilfreds med. Dog føler hun ikke altid, at der er plads til så mange andre aktiviteter ved siden af. Derfor indrømmer hun også at her for tiden ser hun ham ikke så ofte, især nu med skolestart på Gymnasium. I dag er hun meget positiv omkring hendes klasse og starten på skolen. Hun havde i sin seneste klasse haft en godt forhold til den, og derfor var ret skeptisk over at starte et nyt sted.
før hendes seneste klasse, havde hun været genert og indadvendt. 

Men hvad kunne beskrive Cecilie?
”ting der kunne beskrive mig ville nok være doven, perfektionist og nok også indadvendt” siger hun med et smil på læben. Hun griner kort inden hun videre fortæller ”jeg vil gerne være omhyggelig med det jeg laver og udføre det perfekt, og samtidig være doven.” Humor har også altid været en stor del af hendes liv, især i hendes gamle klasse. I dag er mange af hendes venner dog på efterskole, men det har alligevel ikke gjort det umuligt for hende at være sammen med dem. Hun elsker at bruge sin tid med venner og veninder, og går op i at mindske forbruget af bl.a. de sociale medier, da hun mener at det ødelægger nærværet med vennerne, da det netop er noget hun går op i. 
Hvem er Xenia Yolanda Arlund Bentzen?
- Jens Johannes Ravn 1. y


For Xenia var valget om STX-uddannelsen ikke noget spørgsmål. Dette er hendes første store og selvstændige valg, der kommer til at påvirke hendes fremtid. Hvis du vil lære denne unge, ambitiøse og kreative pige bedre at kende, så læs endelig videre.


Xenia Yolanda Arlund Bentzen er født d. 26. september, 2000, og i sine unge år boede hun her i Svendborg sammen med sin mor, Laila, og sin far, Pierre. Det gjorde hun, indtil hun blev otte, hvor hendes forældre gik fra hinanden. I dag bor Xenia sammen med sin mor og papfar, Jens, og indtil for en måned siden boede hun også sammen med sin halvsøster, Jasmin, som nu er flyttet hjemmefra. Selvom hun ikke bor sammen med hendes far, ser Xenia dog sin far engang imellem.
Hendes far, Pierre, har gennem hele sit liv spillet guitar, og arbejder i dag i forretningen 4 Sound i Odense, hvor han til hverdag arbejder med instrumenter og musik, som er hvad, han elsker allermest. Denne musikalske interesse, som tydeligt præger familien, besidder Xenia også, og hun kan selv spille klaver. Hendes mor, Laila, arbejder som sygeplejerske på Svendborg sygehus, og måske har dette valg af karriere haft indflydelse på Xenias valg af uddannelse. Indtil Xenia blev tolv, brugte Xenia sin fritid på svømning, men i dag har Xenia ingen sportslige fritidsinteresser; hun bruger dog sin fritid på at pleje sine venskaber. For Xenia har venskaber stor betydning, og i hendes fritid bruger hun meget tid sammen med hendes bedste veninde, Laura. Sammen hygger de sig, og i ny og næ tager de ud til vandet, hvor Xenia genopfrisker hendes store interesse for svømning.  

Xenia er en meget spændende person, og man kan uden tvivl sige det samme om hendes families baggrund. Hendes mor, Laila, har familie i Chile, men er selv også født og opvokset i Danmark. Den chilenske baggrund er måske noget af det, der har præget Xenia til at være denne smilende, imødekommende og søde pige, hun er. Hun ser sjældent sin chilenske familie, men hun besøgte i denne sommerferie sin mors side af familien i Spanien, hvor de samledes til én stor familiefest.
Selvom hun sjældent ser denne side af familien, har hun den altid med sig. Xenia Yolanda er nemlig navngivet efter hendes mormor, Yolanda.

Ved siden af hendes interessemæssige valg af linje her på gymnasiet, fortæller Xenia også, at hun forestiller sig, at hun vil udforske hendes kreative side i løbet af de næste 3 år. Denne kreative side kommer muligvis fra hendes far, der som sagt er musiker, og hendes farmor, der var designer og model i sine unge år. Udover det vil hun meget gerne forbedre sine færdigheder inden for de sproglige fag. I klassen vil Xenia helt bestemt bidrage til det gode humør, og Xenias positive tilgang til skolen er noget af det, der definerer hende som person. Indtil videre er Xenias opfattelse af Svendborg Gymnasium meget positiv, og hun føler nu, at hun kommer til at passe ind.

Allerede første dag kunne Xenia mærke, at det vil blive nogle gode 3 år på Svendborg Gymnasium og HF, og som Xenia selv siger: ’’Jeg glæder mig til 3 fantastiske år, der byder på udfordringer og spændende opgaver’’. Efter gymnasiet håber Xenia, at hun fortsat vil kunne bruge hendes kreativitet til at komme videre på uddannelsen som enten arkitekt eller designer.